Testu hau beste hizkuntza hauetan ere eskuragarri: Español
Segurtasuna, defentsa eta Estaturik gabeko nazioak.
Beharrezko hausnarketa COVID-19aren harira.
[sgb_pgawvc_pdf_button sgb_pgawvc_width=”40″ sgb_pgawvc_height=”60″ sgb_pgawvc_image=”8972″ sgb_pgawvc_class=”” sgb_pgawvc_id=””]
[sgb_pgawvc_pdf_button sgb_pgawvc_width=”35″ sgb_pgawvc_height=”50″ sgb_pgawvc_image=”8972″ sgb_pgawvc_class=”” sgb_pgawvc_id=””]
Gure errealitateaz gogoeta egiteko beharra
Izan ere, estaturik gabeko nazioek eskubide eta zilegitasun politiko osoa dute defentsaren arloan beren irizpide propioak pentsatzeko eta garatzeko, arlo horretan ere behar propioak baitituzte.
Argazkia: Simon Infanger, Unplash.
Joan Fusterrek zioen bezala, «Guk egiten ez dugun politika oro gure aurka egina izango da». Hori bereziki egia da defentsa-politikari dagokionez. Eta ezinezkoa da ezikusiarena egitea.
Estaturik gabeko nazioak ez dira ezgai arlo hauetan edo beste batzuetan, ez dago nazio-oztoporik horri buruz, kontrakoa txiste arrazista txar bati edo eskualdeko umorezko film bati bide ematea litzateke, horri buruzko politika bat pentsatu beharrean.
Argazkia: Robynne Hu, Unplash.
Segurtasun nazionala ez da kontzeptu estatikoa, herrialde baten egonkortasuna bermatzen duten segurtasun- eta defentsa-espazioak ulertzeko hasierako ideiatik hasi eta kontzeptu zabalago bateraino eboluzionatu du. Kontzeptu zabalago horretan sartzen dira garrantzia handituz joan diren domeinuak: segurtasun energetikoa, ingurumena, ziberespazioa eta sare sozialak
Argazkia: Zibik, Unsplash.
Segurtasun nazionalaren kontzeptua orain dela hamarkada batzuk baino zabalagoa eta askotarikoagoa da, teknologia, gizarte eta ingurumen aldaketak eman ahala. Egokitzapen horrek zaharkitzea saihestu du, eta ohiko gatazkara eta estatuen arteko gatazkara mugatutako ikuspegi zaharra aldatu du
Argazkia: Asoggetti, Unsplash.
Espainiaren kasuan, argi eta garbi, segurtasun nazionalaren kontzeptu hori estatutik bakarrik kudeatzeko oztopo nagusia oso erraza da: tresnak erdizka daude euren burua nazio kontsideratzen duten autonomiekin.
Argazkia: Yunming Wang, Unsplash.
Argazkia: Alexander Awerin, Unsplash.
Espainiako Estatuaren eraikuntza aro modernoaren hasieratik Gaztelako matrizearen eraikuntza nazionalaren saiakerarekin batera garatu da, estatu bateratuaren eredu bati jarraikiz, nahiz eta gaur arte ez den guztiz arrakastatsua izan.
Argazkia: Martin Sanchez, Unsplash.
Espainiako ordenamendu juridikoak, estatu federalek egiten dutenaren kontra, autonomia-erkidegoen eskumenak Konstituzioaren bidez babestu ordez, estatu zentralak eskumen horiek kentzeko modua aurreikusten du.
Argazkia: Jorge Fernandez Salas, Unsplash.
Estatuak tresna guztiak ditu autonomiak gailendu eta bigarren maila batean uzteko, krisia kudeatzeko modurik eraginkorrena edo efizienteena den kontuan hartu gabe.
Estaturik gabeko nazioek, beren segurtasun nazionaleko politikak garatzeko gaitasuna izan nahi badute, azken finean estatu-tresnak direnak, Estaturik gabeko nazio izateari utzi eta estatu bihurtu behar dute.
-
Segurtasun nazionala ez da definizio bakar eta akademiko bat duen kontzeptua, eta gai honi buruzko estatuen politikak jasotzen dituzten dokumentu desberdinak, materiari buruz duten ikuspegitzat hartu behar dirak. Espainiaren kasuan, Segurtasun Nazionalaren Estrategiak (ESN) (2017) honela definitzen du: “segurtasunaren ikuspegi integrala”, “defentsa nazionalak, segurtasun publikoak eta kanpo-ekintzak osatua, eta estatuaren inteligentzia- eta informazio-zerbitzuek” babestuta.https://www.lamoncloa.gob.es/serviciosdeprensa/notasprensa/presidenciadelgobierno/Documents/2017-1824_Estrategia_de_Seguridad_Nacional_ESN_doble_pag.pdf
- Espainiako ESN 2017 txostenak 15 esparru aurreikusten ditu: Defentsa, terrorismoa, zibersegurtasuna, krimen antolatua, segurtasun ekonomikoa, segurtasun energetikoa, Admen ugalketa, migrazio-fluxuak, kontrainteligentzia, larrialdiak eta hondamendiak, itsas segurtasuna, azpiegitura kritikoak, aireko espazioa, pandemiak/epidemiak ingurumenean.
- Ikus, adibidez, Belgikako defentsa-indarren osagai medikoa (lau adarretako bat, lurrekoarekin, airekoarekin eta itsasoarekin batera).: Le rôle de la Composante Médicale repose sur : l’appui médical fourni lors des opérations militaires, celui nécessaire à la formation, l’entraînement et le maintien des compétences de l’ensemble de son personnel et l’aide à la nation dont les catastrophes constituent un exemple. https://www.mil.be/fr/composante-medicale; o la de Suiza: Tasks of the Armed Forces: Three tasks – one goal: Security for our country. The Swiss Armed Forces defends our country and people against a military attack. It supports the civilian authorities in dealing with natural disasters and in countering serious threats to internal security. And it assists within the context of international peace support and humanitarian aid. https://www.vtg.admin.ch/en/home.html
- https://www.eldiario.es/politica/irrupcion-Ejercito-soterrado-Interior-Defensa_0_1015248717.html
- http://www.gencat.cat/drep/iea/pdfs/IEA_76_eng.pdf
- https://www.ara.cat/opinio/marc-sanjaume-centralitzar-descentralitzar-resposta-covid-19-coronavirus_0_2427357398.html
- https://www.boe.es/boe/dias/2017/12/21/pdfs/BOE-A-2017-15181.pdf
- https://www.ara.cat/opinio/marc-sanjaume-centralitzar-descentralitzar-resposta-covid-19-coronavirus_0_2427357398.html
- https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-1981-12774
“Defensa ha aprovechado la crisis para dar a conocer a la sociedad todas sus capacidades y potenciar la imagen del Ejército al servicio de la sociedad. La encuesta (…) era un buen reflejo de que esta operación paralela –y legítima– es un éxito, ya que en las comunidades a priori más reacias a las Fuerzas Armadas, como Cataluña o el País Vasco, tienen una buena aceptación”. Recelos en Interior al ver como Defensa asume misiones de las fuerzas de seguridad” ABC, 14/4/2020, p.18